Még mindig szeretjük
A Honda felfrissítette a legkisebb modelljét. Aminek még mindig a fő jellemzője a praktikusság, a minimális fogyasztás és a zseniális utastér.
A Hondák árait, az európai környezetvédelmi rendelkezések komolyan megnövelték. Ugyanis tesztautónk három évvel ezelőtti megjelenésekor is, az egyik legdrágább kiskocsinak számított. Ez a fejlett hajtás-rendszernek és a jó felszereltség párosának volt „köszönhető”. Az alapáron „járó” hibrid-technikát, az uniós környezetvédelmi rendelkezéseknek köszönhetjük. Miközben a Jazz a világ más tájain elérhetőbb egyszerűbb motorral és kézi kapcsolású váltóval is. Persze olcsóbban.
Hasonló a helyzet az új Civic-el is Európában – ami a Type-R sportváltozaton kívül – csak hibrid rendszerrel kapható. Közben a Honda európai eladásai nem a legfényesebbek, bízunk benne, hogy az új szabadidő-autók feltornásszák majd a számokat. S reméljük nem unja meg a márka az európai döntéshozók „érdekes” zöld politikáját és a gyenge számok miatt, nem hagyja el az öreg kontinenst.
Finomítások
A külső minimálisan változott. Ez a hűtőrács kialakításán vehető észre leginkább, így már karakteresebb és sportosabb lett a Jazz „arca”. Ezért megmaradtak az ismerős részletek, például a két részből álló első szélvédő oszlop, ami segíti a kilátást. És a fő lényeg, ami mára szinte teljesen kiveszett az autókból: az egyterűs, nagyon jól használható belső.
A változások között ott a félszáz literrel csökkent raktér. Ez az új akkumulátornak köszönhető, ezért a csomagtér mérete már 305 literes. A felhajtott hátsó ülőlap helyén, még mindig számos terjedelmes dolgot lehet szállítani. Keresztben elfér egy nagy okostévé, vagy állítva egy magasabb virág. Ebben az autó méretben, ez típus vonultatja fel a legtöbb praktikumot és zsenialitást.
Az utastér hozza az elődnél megszokott és bevált megoldásokat. Otthonos, japánosan egyszerű, nagyon letisztult a formavilága. (Ez az egyszerűség, zavarhat egyeseket.) Megmaradtak a fűtés/hűtés kezelő gombok, és tekerők, amelyek sokat egyszerűsítenek a kezelésen, gyakorlatilag odafigyelés nélkül lehet állítani őket.
A technika
A változtatások során a fókusz leginkább a technikán volt. Ezért a két villanymotorral működő hibrid-rendszer megerősödött és a tovább finomodott. Ennek köszönhetően, már 122 lóerővel lehet hasítani. Egyedül az lehet zavaró, ha nagy tempónál erősen gyorsítunk, akkor felerősödik a motorhang. Ami megnyugtató, hogy nem száguldásra tervezték a Jazz-t, átlagos vagy a hibridhez illő nyugis haladáskor nagyon csendes az autó.
Az oka a megnövekedett hangnak, hogy erős gyorsításkor vagy autópálya tempónál, együtt hajt a hagyományos és a villanymotor is.
Más esetben a jól hangolt hibrid-rendszer finom átmenetekkel működik. Városban erőlködés nélkül lehet hozni a valamivel négy liter alatti fogyasztást. Ez és a kifinomult hajtása, igazi villanyautó ellenféllé varázsolja az új Jazz-t.
Honda Jazz Advance
- Hossz/szél./mag.: 4089/1694/1526 mm
- Motor: 1498 cm3+villanymotor, összteljesítmény:122 LE
- Gyorsulás (0-100 km/h): 9,6 s
- Ár: 11 520 000 Ft (Alapár: 10 850 000 Ft)
- Tesztautó: Honda Hungary
Benedek Attila