Praktikusság és nulla szennyezés

Ha valaki városi használatra keres hétüléses környezetbarát „csapatszállítót”, akkor tudunk rá megoldást.

Ha ismerősnek tűnik a Toyota Proace Verso külseje, akkor az nem a véletlen műve. Ugyanis a japánok egy ideje együttműködnek a Stellantis vállalatcsoporttal. Azaz Toyota jelvénnyel is készülnek, az eredetileg francia tervezésű autók. Ennek köszönhetően, alaposan kiszélesedett a Toyota európai kisbusz és haszonjármű kínálata. Az érdekesség, hogy japánoknál ez a modell hagyományos motorral is megvásárolható. A többi márkánál, csak az elektromos verzió kapható.

Az elsőre furcsának tűnő megoldás, az európai környezetvédelmi szabályozásoknak köszönhető. Ugyanis a közkedvelt autóforma benzinmotoros kivitelének a forgalmazása – a Toyota sok hibrid autójának köszönhetően – a japánok kipufogógáz kibocsátási határaiba még simán belefér. Más márkáknál, már nem.

Kinek ajánlott?      

A típus előéletének az ismertetése után, érdemes behatárolni a célközönséget. A papíron 250-270 kilométeres hatótáv, a valóságban 180-190-200 kilométer. Főként akkor, ha a majdnem téglatest formájú járművel autópályára vagy autóútra merészkedünk. Ebben a környezetben a 100 km/óra körüli sebesség az ideális, mert a fogyasztást még nem emeli az egekbe a légellenállás. Ha sokat használják városban a hétülésest, akkor teljesíthető a 250 km körüli gyári hatótáv. Ezért tesztautónk, a városban sokat közlekedő nagycsaládosoknak, igazi álom masina. Aminek a raktere teljes létszámnál 209 liter. Ha a két hátsó ülést a garázsban hagyják, akkor 800 liter fölé nő a poggyásztér mérete…

A Proace Verso egyébként hozza a műfaj elvárásait: hatalmas és szellős az utastere. Egyéb jellemzők: sok pakolóhely, otthonosság, a haszonjárművekre jellemző, strapabíró és egyszerű burkolatok. Amiket könnyű tisztán tartani, tehát nagyobb családoknak, kisgyerekeseknek, szuper ideális városi jármű.

A célközönség – a nagyobb családokon kívül – lehetnek önkormányzatok vagy cégek, ahol a kollégák városon belüli vagy rövidebb távú utazása az egyik cél. A másik felhasználást, a szállítmányozási feladatok ellátása jelenti, ahol a két hátsó üléssor eltávolítása után, a hatalmas térbe lehet pakolni.  

Aki ilyen célra keres elektromos járművet, annak jó ajánlat lehet a japán-francia együttműködésben készülő autó. A Proace Verso praktikusságáról, a hasonló tulajdonságokkal rendelkező Peugeot Rifter tesztjében olvashat. Ugyanis ez is a testvér autója a Toyotának.

Hatótáv növelés!     

A családi csapatszállítót – felénk a borsos vételára miatt – sajnos kevesen fogják megvásárolni. Nyugat-Európában jóval reálisabb a használata családi, céges vagy önkormányzati mindenes autóként.

Közben történt egy kis változás, ami mutatja, hogy az autóipar, főleg az elektromos hajtás és a fedélzeti elektronika terén nagyon pörög. A tesztautó leadása után pár héttel jött a hír, hogy ez a modellcsalád megújul.

A legfőbb változás, hogy a gyári hatótávolság 350 kilométerre növekedett. Ez annyit jelent, hogy a gyakorlatban nagy valószínűséggel a 280-300 km az tartható lesz. Csak városi környezetben, elviekben sima ügy a gyári érték. Az akku technika mellett, fejlődtek még a vezetés-támogató rendszerek is. Az utastérben újdonság a 10 colos központi kijelző.   

Toyota Proace Verso EV Family

  • Hossz/szél./mag.: 4753/1848/1810 mm
  • Motor: villanymotor, teljesítmény: 136 LE/, 260 Nm
  • Gyorsulás (0-100 km/h): 11,7 s
  • Ár: 19 280 000 Ft (Alapár: 17 680 000 Ft)
  • Tesztautó: Toyota Central Europe Hungary

Benedek Attila

Megosztom