94. Oscar-gála

Több mint kétszáz ország nézői láthatták világszerte az élőben sugárzott Oscar-gálát a hollywoodi Dolby Színházból. A háromórás ceremónia a szórakoztatóipar legnagyobb eseményének számít. A humor három női nagyágyúját kérték fel a gála producerei, hogy házigazdatrióként mosolyt csaljanak az arcokra. Regina Hall, Amy Schumer és Wanda Sykes kaptak erre a feladatra a felkérést. “Azt akarjuk, hogy az emberek készüljenek arra, hogy jól fogják érezni magukat. Épp itt az ideje!” – hangsúlyozta az egyik producer, Will Packer. A díjátadók között olyan korábbi Oscar-díjasok emelték az eseményét fényét, mint Lady Gaga, Kevin Costner, Chris Rock, Zoe Kravitz, Rosie Perez. A koronavírus után az orosz-ukrán konfliktus, illetve háború átírta az eddigi önfeledt bulizásokat: az egyik legnagyobb after-party szervező, William Morris Endeavor a tavalyihoz hasonlóan törölte a naptárából a bulit, az így megmaradt összeget, többmillió dollárt az Unicefnek adományozzák a háború károsultjainak a megsegítésére, menekültek és civil áldozatok támogatására.

Kiegyensúlyozott, egyenletesen magas színvonalú mezőny alakult ki az idei Oscar jelöléseknél a legfontosabb kategóriákban. Újdonság, hogy egy új kategória is bemutatkozott, mégpedig a közönség Oscar, amire Twitteren adhatták le a szavazataikat a rajongók. Az előző évekhez képest az Amerikai Filmakadémia megfiatalodásának köszönhetően a nagy streamingszolgáltatók által gyártott, mozitermekben nem feltétlenül bemutatott filmek szerepeltek túlsúlyban, szinte minden kategóriában. A nem angol nyelvű filmek pedig látványosan előretörnek a fontosabb kategóriákban, míg korábban szigorúan szabályozták, hogy kizárólag a nemzetközi mezőnyben nyerhettek díjakat. Arról nem is beszélve, hogy 2015 óta már csak olyan film nevezhető Oscarra, amelyben legalább egy fontos szereplő etnikai kisebbséget képvisel. A nők és a kisebbségekhez tartozó tagok létszáma szintén nőtt az Akadémia tagjai között. Abban is következetesnek bizonyul az átalakult Oscar, hogy mellőzik a nagy közönségfilmeket, a szuperprodukciókat.

A legfontosabb kategóriában (a legjobb film) tíz alkotás versengett a „fődíjért”. Hosszú ideig Kenneth Branagh fekete-fehér képi világú önéletrajzi ihletésű filmje, a Belfast tűnt a legesélyesebbnek a legjobb film Oscarjára. Egy kiskamasz szemén keresztül mutatja be a film a forrongó északír főváros hatvanas évekbeli mindennapjait. Az utolsó hónapban előzte be Branagh filmjét az idei Oscarok éllovasának számító A kutya karmai között. Jane Campion filmje tizenkét jelölést kapott a legfontosabb kategóriákban. A velencei filmfesztiválon bemutatott Campion alkotás valahol félúton mozog a western és a thriller között. Benedict Cumberbatch és Kristen Dunst is figyelemre méltó alakítást nyújtanak benne. A gyerekkor köszön vissza Paul Thomas Anderson Licorice Pizza című filmjében, a hetvenes évek Kaliforniája, a rendezőtől szokatlan kissé nosztalgikus, melodramatikus hangvétellel. Steven Spielberg West Side Story feldolgozása a mozipénztáraknál elvérzett, de a zenei és vizuális igényessége miatt nem maradhatott ki az Oscar-jelölések közül, összesen hetet kapott. Klasszikus hollywoodi modell alapján, nem streaming gyártásban készült az egyik idei nagy kedvenc, Denis Villeneuve tíz kategóriában jelölt Dűnéje. Kétségkívül ez a film aratta a legnagyobb kasszabevételt az Államokban, százmillió dollárnál többet, amit a kategória összes többi filmje együtt nem ért el. A bolygóközi királyságok korában játszódó kultikus sci-fi regényből készült film Jessica Fergusson és az ügyeletes „szépfiú” Timothée Chalamet főszereplésével „kivételes engedmény” volt az Oscáron a szuperprodukciók irányába. A részben magyar koprodukcióban készült film magyar vonatkozása, hogy a látványtervet Sipos Zsuzsanna jegyezte, akinek az Oscar-díjáért izgulhattunk.

Két nem angol nyelvű film, egy gyászoló színházi rendező és egy afgán menekült története már kivívta magának a nemzetközi szakmai és kritikai figyelmet, mielőtt Oscar-közelbe került. A világhírű japán író, Haruki Murakami egyik novellájából adaptált Drive My Car (Vezess helyettem) Hamaguchi Ryusuke alkotása egy olyan rendezőről, aki Csehov Ványai bácsiját Hirosimában viszi színre. A Menekülés egy Afganisztánból Oroszországon át Dániába érkező menekült története, aminek különlegessége, hogy animációs formában elkészített dokumentumfilm.

Két színészházaspár számára kiemelten izgalmakkal teli volt az idei Oscar-gála, lévén, hogy a párok mindkét tagját jelölték. A Jesse Plemonst és Kristen Dunst páros A kutya karmai között című filmben is egy házaspárt játszanak. Ezzel szemben a Javier Bardem – Penélope Cruz házaspár külön utakon, külön filmben közelített az aranyozott szobrocskához. Penélope Pedro Almódovar egyik legszemélyesebb mestermunkájában, a Párhuzamos anyákban remekel. Bardem Nicole Kidman oldalán alakít nagyot Az élet Ricardóéknál című Aaron Sorkin filmben, ami az I love Lucy ötvenes évekbeli amerikai sitcom történetének kulisszáiba ad betekintést. Erőteljes volt a 2022-es színészi kategóriák mezőnye. Az öt férfi jelölt között két veterán afroamerikai is szerepelt. Denzel Washington, aki kegyetlen harcosként Ethan Coen kamerája elé állt, a Machbet tragédiája című rémálomszerű horrorisztikus filmben. Will Smith a Richard király címszerepében a teniszbajnok Williams lányok apját alakítja, aki lányait elindította a sportkarrier felé. Nicole Kidman (Az élet Ricardóéknál), Jessica Chastain (The  Eyes of Tammy Faye), Penelopé Cruz (Párhuzamos anyák) mellett megérdemelten számíthatott Oscar-díjra Kristen Stewart a fizikai – lelki szétesés szélén álló Lady Diana szerepéért a Spencerben.

Két népszerű popdíva, Beyoncé és Billie Eillish is begyűjtött Oscar-jelölést, előbbi a Richard király című filmért, utóbbi a Nincs idő meghalni betétdaláért. A popveterán Van Morrisont több mint öt évtizedes zenei pályája során először jelölték Oscarra a Belfast betétdaláért. A hiányzók sorában olyan filmek részvételére számítottak, mint A Gucci-ház, az óriási bevételi rekordokat dönget Pókember: Nincs hazaút, és nem utolsósorban a legutolsó James Bond film, a  Nincs idő meghalni.

Szentgyörgyi Rita

Megosztom