Arany élet
Áttekintés következik a legkifinomultabb és leggyorsabb nyitott autókból. Ez bepillantás a fedél nélküli élet legmagasabb szintjére.
A válogatásunkban a nyitott autók ligájának a felső részét tekintjük át. Mielőtt elmerülnénk a lóerők és a típusok ismertetésében, kezdjük a meghatározásokkal. Ez azért fontos, mert az átlagember könnyedén lekabriózza az összes nyitott autót. Ennél azért összetettebb a dolog, most csak a cikkben említett autófajtáknak a jelentését ismertetjük.
A francia eredetű kabriolet szó négy üléssel ellátott, nyitott járművet jelent. Ezekre az autókra, gyakran használják a convertible elnevezést is. A Porsche a nyitott autók egyik legnagyobb mágusa, ők a klasszikus kabrión kívül még háromféle nyitott négykerekűt kínálnak. A targa olyan autófajtát jelent, ahol a vezető és az utasülés fölött lévő tető hátrahúzható vagy kivehető. A speedster jelzőt a rövid szélvédővel, vagy anélkül szerelt, két üléses sportkocsikra mondják. A kétüléses, sportos nyitott autónak pedig a roadster az elnevezése.
A hetedik generáció
A Mercedes egyik legrégibb és legismertebb típusa az SL. Eredetileg versenyautónak született a sportos és könnyű jelzőkről nevet kapott SL. A márka amerikai importőre „harcolta” ki a németeknél, hogy készítsenek belőle utcai autót. A felfele nyíló ajtós kivitel, az egyik legszebb darabja az 1954-ben indult szériának. A hetedik generáció tavaly ősszel mutatkozott be, és két területen rúgja fel a hagyományokat.
Az egyik, hogy az eltelt évtizedek alatt csak hátsóhajtással kínált Mercedes, már elérhető négykerék-hajtással is. Ez a változás leginkább az 585 lóerőt és 800 Nm-t produkáló legerősebb motornak köszönhető. A másik szokatlan dolog a két használható hátsó ülés, így már négyen is elférnek a legendás nyitott autóban.
A bajor válasz
Az SL, talán a Mercedes válasza volt a BMW nyolcas sorozatának a kabriolet kivitelére. Az újraélesztett nyolcas széria ugyanis kupét, négyajtós kupét és kabriolet modellt is tartalmaz. A 2018-ban megjelent típuscsalád, a hatos osztályt váltotta. Teljesítményben természetesen nincs hiány. A kínálat legizmosabb darabját V8-as, dupla turbós motor mozgatja. A lóerők nagyságáról sokat elmond, hogy csúcsot az 530 lóerős M8 képviseli. A belépő kivitel pedig 333 lóerős. A BMW gondolt azokra is, akik hatalmas nyomatékot kedvelik: nekik ott a 750 Nm tudó hathengeres dízel. A látszat csal, mert a végletekig finomított erős és halk dízelmotor jól illik a testes autóba.
Támadás Bajorországból és keletről
Az összeállításunkban a 64 milliós indulóárú R8 Spyder képviseli az Audit. A középmotoros sportkocsi, V10-es, – Lamborghinikben is használt – Győrben gyártott motort és pazar menetteljesítményeket kínál. Ez az igazán sportos stílust kedvelők járműve, mert eltér azoktól, amelyeket fentebb említettünk. Ez az R8 felépítése mellett, az 570 lóerős motor különlegességének is köszönhető… A német prémium trió kihívója a Lexus.
Az LC, kupé és kabriolet kivitelben is kapható, az árszínvonal itt is mutatja, hogy ki a vevőkör. A 44,5 milliós alapárat természetesen könnyen fentebb lehet srófolni. A LC-t a japán vállalat kaliforniai formatervező stúdiója álmodta meg, a típus 2017-óta gyűjti a híveit. A Lexus különlegessége, hogy 5 literes, 464 lóerős, turbófeltöltést nélkülöző motort kapott. Ami ritka, mint a fehér holló. A négykarikás márka is hasonló motorépítési elvet vall: az R8-nál, ők sem használnak feltöltést.
A nyitottság kimaxolása
Nem véletlen, hogy a Porsche keres legtöbbet az autóin. Ez annak is köszönhető, hogy minden apró területet lefednek és minden létező igényt kielégítenek. Az előbbiek bizonyítására, elég csak áttekinteni 911-es nyitott választékát.
Aki az ikonikus típus nyitható tetős kivitelét szeretné megvásárolni, az el is veszhet a szédületes választékban. A belépő szintet a Targa képviseli. Ez arról ismerhető fel, hogy az első ülések mögött egy fém merevítő keret található. Ezt követi a Cabriolet, itt már látszik az összes ülés. A Speedster könnyen megkülönböztethető a társaitól, ugyanis csak két ülés található benne és a többieknél jóval sportosabb az autó hátsó része.
A habot a tortán a 911 Turbo S jelenti. Ez 70 lóerővel és 50 Nm-rel erősebb a „mezei” Turbónál. Itt gyorsan borzolódik a haj, mert 100 km/óráig mindössze 2,7 másodperc telik el. Egy sportosabb átlag autó, 8,9 másodperc alatt éri el a 80-100 km/óra körüli sebességet. A 911 Turbo S Cabriolet, ekkor már 200 km/órával hasít… A végsebesség 330 km/óra. A sportkocsi mozgatásáról dupla turbós, 650 lóerős hathengeres motor gondoskodik. Az ára a menetteljesítményekhez igazodik: a nyitott német rakéta 240 ezer Eurótól érhető el.
A kékvérű liga
A 911 egyik legdrágább változata, remek átvezetés a Bentley és a Roll-Royce csillogó világába. A Bentley többféle nyitott modellt is kínál, mindegyik alapja a Continental GT Convertible. Ha a legjobbra vágyik a vásárló, akkor a gyári egyénre szabási lehetőségeket felvonultató Mulliner kivitelt érdemes megcéloznia. A gépháztető alatt különleges kialakítású tucat hengeres motor dolgozik, ami 659 lóerőt és 900 Nm nyomatékot tud. Ennél a típusnál nem feltétlenül a lovak száma számít, annál többet jelentenek az egyénre szabási lehetőségek. Ennek köszönhetően, a vásárló a saját elképzelésére alakíthatja a négyülésest.
Mivel nem tömeggyártóról van szó, természetesen innen is lehet fentebb lépni. A Mulliner Bacalarról annyit kell tudni, hogy a műszaki alapját a Continental GT nyitott kivitele adja. A különlegessége, hogy csak két ülést tartalmaz és egyedi a karosszériája. Ez és az extra sportosság különbözteti meg az „átlagos” Bentley-ktől. A Bacalarnál a példányszám a kulcs, ugyanis mindössze tucatnyi készül belőle. Ezzel már igazán ki lehet tűnni az átlag Bentley tulajdonosok közül. A bemutatót követően, természetesen gyorsan megérkeztek a foglalások, az árcédula 1,5 millió fontról indult…
A Rolls-Royce
A másik brit luxus márkával zárjuk a szubjektív nyitott körképünket, amelynél idén fut ki a Dawn gyártása. Az utódja egy teljesen új korszaknak a tagja, mert a Spectre, már tisztán elektromos hajtással fog készülni. Nem lesz belőle belsőégésű motoros változat.
A Dawn hosszú motorházában a BMW-nél is használt 6,6 literes, tucat hengeres motor található. Hogy az erőre ne lehessen panasz, két turbófeltöltőt kapott a V12-es erőmű. Így 531 lóerő hajtja a nyitott szépséget. Ha valaki többre vágyik, akkor neki ott a Black Badge kivitel, ami 601 lóerőt kínál. Kellenek a lóerők, mert 2560 kilós a közel 5,3 méter hosszú autó.
Benedek Attila
Fotó: gyárak