A fénykorból az újratervezésig
A Griff Gentlemen’s története

Kevés olyan magyar divatmárka van, amely a rendszerváltás megelőzően és azt követően évtizedekig annyira meghatározó szereplővé vált, mint a Griff Gentlemen’s. Saját gyártású, elsősorban férfi, későbbiekben már Griff Collection márkanévvel női termékeket és márkákat is minőségi ruháikkal, modern stílusukkal hódították meg a hazai piacot, miközben országos üzlethálózatot építettek ki. A történet azonban nem csupán sikerről szól: gazdasági válságok, a bevásárlóközpontok terjedése, a Covid-járvány és a vásárlói szokások átalakulása komoly kihívások elé állította a céget. Az alapító tulajdonossal, Sütő Zoltánnal beszélgettünk arról, mi vezetett az üzletek bezárásához, hogyan élte meg ezt emberileg, és milyen tervei vannak a jövőre.
– Kezdjük a legaktuálisabbal: miért nem találkozhatunk már a Griff Gentlemen’s és Griff Collection üzletekkel?
– Ennek egyszerű a magyarázata: gyakorlatilag az összes boltunkat bezártuk, részben kényszerből, részben tudatos döntés eredményeként. Ez nem egyik napról a másikra született, hanem hosszú évek nehézségei és útkeresése után. Képzelje el, 38–39 év szakmai munka, felépített ismertség és megbecsülés után kellett kimondanom, hogy az aktív kiskereskedelmi tevékenységünk véget ér. Ez nem volt könnyű, de a külső körülmények – gazdasági és piaci egyaránt – olyan szintre nehezítették a működést, hogy még az egyéb tevékenységeimből származó bevételek átcsoportosítása sem tudta a szükséges többlet finanszírozást biztosítani a realitások mentén. Ennek számtalan oka van, volt amikor nem megfelelő döntéseket hoztam és a várakozások nem valósultak meg.
– Mikor volt a Griff a csúcson?
– 22 üzletünk volt országszerte. Minden nagyobb városban jelen voltunk, és a márka ismert és keresett volt. A Griff Gentlemen’s a kétezres évek elején, de még a 2010-es évek elején is stabilan állt a lábán. Aztán jöttek a kihívások. A 2008-as pénzügyi válság után például világmárkák is megjelentek a portfóliónkban, ekkor lett Griff Collection a márkanév, addig viszont teljesen saját gyártásra építettünk. Ez volt a szívem csücske: saját márkát tervezni, gyártani, és a nulláról a polcokra juttatni.
– Miért hagyták abba a saját gyártást?
– Nem teljesen hagytuk abba, de a hangsúly eltolódott. A saját gyártás fenntartása elképesztő szakmai stábot igényelt volna: tervezők, modellezők, varrodai kapacitás, minőségellenőrzés – mindezt folyamatos megújulással. A gyorsan változó technikai elvárások és technológiai megújulási szükségszerűség. A magyar piac mérete azonban korlátozott, nehéz kitörni belőle. Próbálkoztam külföldi partnerekkel – szomszédos országokban is megjelenni –, de a világ már nem úgy működik, mint a ’90-es években. A saját márka manapság már nem csak egy címke, hanem hatalmas szakmai, technológiai és marketingbefektetés kérdése.

– Mikor kezdett el igazán romlani a helyzet?
– A Covid volt az, ami a végső lökést adta. Hónapokig zárva kellett tartani, a bérleti díjakat ugyan egyes helyeken csökkentették, de sokszor rideg piaci logika mentén tárgyaltak velünk. A bevásárlóközpontok többsége profitmaximalizáló üzemmódban működik, és a döntéseket sokszor nem is helyben, hanem külföldi központokban hozzák meg. A nyitás után a forgalom elmaradt, a beszállítói árak nőttek, és hiába költöttem marketingre, egyszerűen nem jött vissza az a szint, ami a fenntartható működéshez kellett volna.
– Mindez ellenére 2022-ben még bővítettek is, nem?
– Igen, ez talán kívülről furcsán hangzik. A Covid után egy évvel még bővítettem: a Westendben, az Árkádokban, a Premier Outletben. Még a legnagyobb üzletemet is fejlesztettem a MOM Parkban. Aztán jött a hidegzuhany: a várakozásokhoz képest nagyon gyenge forgalom. A számok makacs dolgok: ha a mérleg mínuszt mutat, az csak idő kérdése, mikor lép az ember.

– A család is részt vett a cégben?
– Igen, a gyermekeim, Olívia és Olivér is bekapcsolódtak. Mindketten Milánóban végeztek mesterképzést, itt megismerték az igazi divat világát, mint Prada, Gucci, Armani. Személyesen láthatták, hogy működik mindez a legnagyobbaknál. Hazahozták a tudásukat, tapasztalataikat. Elkezdték közösen az online modern irányát. Griffwebshop néven, a tevékenységüket összekötötték a hagyományos kereskedelemmel és a webes értékesítéssel, de a körülmények keresztbe tettek. Ráadásul más célcsoportot céloztak volna, mint a Griff hagyományos vásárlói. Feleségem, Ági, a kezdetektől, a Griff Gentlemen’s megszületésétől a szakmai hátteret is adja. Ami boldogság, hogy két gyermekünkkel egyetemben a mai napig kéz a kézben együtt dolgozunk.
– Milyen volt visszatérni a Nyugati téri épületbe?
– Szimbolikus is, de perspektivikus döntés volt. 1995-ben itt nyitottuk az első saját tulajdonú 2400 m2 nagyságú áruházunkat, és ez mindig különleges hely maradt számomra. Miután lejárt a bérleti szerződése, a korábbi bérlő elment, és úgy döntöttünk, hogy itt, a régi sikerek helyszínén teremtjük meg és ide koncentráljuk a mi Divat Világunkat. Ezt követően több százmilliós felújításba kezdtünk. A cél egy új koncepció volt: Atryum Fashion City – mintha a divatvilág fővárosait hoznánk ide. Gyönyörű lett, öt szinten, kávézóval, modern belsővel. De a forgalom itt sem hozta a remélt számokat. A Nyugati tér sajátos közönsége nem feltétlenül az a réteg, aki a mi kínálatunkat keresi.
– Hogyan élte meg ezt emberileg?
– Őszintén? Nehezen. Egy vállalkozás nemcsak számokból áll, hanem életekből, sorsokból, emlékekből. Amikor 20–30 évig tartó munkát, kapcsolatokat, vásárlói bizalmat kell elengedni, az nagyon fájdalmas. De közben ott van a realitás. Az ember megtanulja, hogy egy cég nem maga a személyisége, hanem egy eszköz, amit működtetni vagy bezárni kell, mert a racionalitás úgy kívánja.
– Mi a helyzet most?
– Jelenleg a fókusz, a hotel továbbfejlesztése, egy láncolat létrehozása. Ezen felül más ingatlan beruházásaink folytatása. Természetesen a Griff Gentlemen’s márka erősítése, a férfivonal igazodása a mai elvárásokhoz. Mindemellett, elengedhetetlen az online jelenlét, melyet gyermekeink fejlesztenek a Griff webshop felületén.

– Mesélne kicsit az új irányvonalról a Fashion City Hotel születéséről?
– Ez lényegében egy fiatalkori álom! Mindig is a szállodaiparban szerettem volna kiteljesülni a szakiskolák elvégzése után. Abban az időben, végig járva a ranglétrát, 10-15 év kellett, hogy vezető beosztású legyen az ember. Fiatalon a gyors sikerek és anyagi lehetőségek elcsábítottak és ez lett a Griff Divat Világa.
A hotel ötlete ismét előtérbe került, tulajdonképpen a divatból nőtt ki. Észrevettem, hogy a vevők, akik a Griff üzleteibe jártak, nemcsak a ruhákat szerették, hanem az élményt, az atmoszférát is. Úgy gondoltam, miért ne lehetne ezt a stílust és hangulatot a vendéglátásban is megvalósítani? Így született a hotel: egy hely, ahol a dizájn, a kényelem és a kreativitás találkozik. A Nyugati tér erre kiválóan alkalmas és itt valamikor, évtizedekig hotel működött, Hotel Meran néven.
– Mi volt a legfontosabb szempont a hotel kialakításánál?
– Elsősorban az, hogy minden részlet harmonizáljon a divatmárkák ars poeticájával. A szobák enteriőrjét a divat inspirálta, a közösségi terek dizájnja a stílusos találkozásokra lett optimalizálva. Nem csupán szállást kínáltunk, hanem élményt, azt érezd, hogy itt minden részlet gondosan megtervezett és otthonos. Ezért is lett a neve Fashion City and Hotel. Nyilván nem az Armani vagy Louis Vuiton milánói vagy párizsi hoteljeivel szeretnénk versenyezni, de egy csipetnyi ötletet onnan is merítünk.

– Milyen visszajelzéseket kaptak a vendégektől?
– A leggyakrabban azt halljuk, hogy „itt otthon érzem magam, de mégis valami különlegesben vagyok”. Sok vendég visszatérő, és ez azt jelzi számunkra, hogy sikerült az élményt és a hangulatot valóban átadni. Az apró részletek – például egyedi textilek, dizájnbútorok– mind hozzájárulnak ehhez. Nagy örömmel veszik, hogy egy-egy márkás Tommy Hilfiger, Guess, Calvin Klein, Bugatti, RoyRobson ruhadarabért nem kell hosszasan gyalogolni, mert helyben meg tudják venni, ráadásul a hotelünk lakói még kedvezményt is kapnak.
– Milyen jövőbeli terveik vannak a hotel kapcsán?
– Saját magamat ismerve ez csak a kezdet! Erre az üzleti modellre szeretnénk további közepes méretű 50-60 szobás hoteleket nyitni Budapesten és a vidéki nagyvárosokban.
Első lépésként ezt az épületet kell tökéletesíteni. Szeretnénk tovább erősíteni a kreatív élményt. Tervezzük, hogy a hotel szobáinak számát növeljük, időről időre új tematikákkal frissítjük. Cél, hogy ne csak egy hely legyünk, ahol megszállnak az emberek, hanem egy élményközpont, ahol a divat, a dizájn és a vendéglátás találkozik. Tovább növelve a jelenlegi szolgáltatásainkat.
– Ha egyetlen gondolattal kellene összefoglalnia ars poeticáját és életfilozófiáját, mi lenne az?
– A kreativitás, a hitelesség és a céltudatos kitartás, a sikerorientáltság mindent felülír. Ha ezt tartjuk szem előtt, az élet minden területén – legyen az divat, család, vagy vállalkozás – megtaláljuk a saját utunkat és örömünket.

– Ha újra kezdhetné, mit csinálna másképp?
– Talán hamarabb állnék át egy vegyes modellre, ahol a hagyományos bolt és az online egyenrangú. Illetve bátrabban lépnék ki a nemzetközi piacra, amíg a márka ereje a csúcson van. De a vállalkozás mindig a jelenben hozott döntések sorozata, és a múlt hibáiból lehet a legtöbbet tanulni.
– Mivel tölti a szabadidejét?
– Régebben sokat síeltem és hajóztam, teniszeztem, életem lételeme volt az állandó sport és mozgás. Most a futás az, ami rendszeresen része az életemnek. Ez nemcsak fizikailag tart formában, hanem szellemileg is segít lecsendesíteni a gondolatokat, és egyben új energiával tölti fel a napot.
– Hogyan kapcsolódik a digitális világ a kikapcsolódásához?
– Furcsa módon a TikTok az, ami teljesen kikapcsol. Nemcsak szórakoztat, de inspirál is. Néha órákon át böngészem a kreatív tartalmakat. Újra és újra találkozom sok-sok mindennel az elmúlt évtizedekből. A sportot, a zenét, a kulturális eseményeket ma már más szemmel nézem, értékelem. Rádöbbenve az idő múlására, az óriási változásokra.
– Van hobbija?
– A nosztalgia a hobbim. Szeretek visszatekinteni a régi időkre, újraélni emlékeket. Ez segít megtartani a kapcsolatot a múlttal, és gyakran inspirál a jelenlegi kreatív tevékenységeimben.
– Mi a szenvedélye?
– Az alkotás az, ami igazán elragad. Legyen szó dizájnról, kreatív projektről, vagy bármilyen újításról, a folyamat maga feltölt energiával és motivál. Az alkotás számomra egyfajta önkifejezés és örök kihívás is egyben. Mindig minden érdekel és azt nézem mit tudok tanulni és jobbá válni.
– Mennyire fontos Önnek a siker?
– Nagyon. A siker az éltetőelemem. Nemcsak motivál, hanem formál is: folyamatosan új célokat tűzök ki magam elé. Sikerorientáltságom a mindennapjaim mozgatórugója, ugyanakkor igyekszem, hogy a siker ne csak a célt, hanem az élményt is jelentse.
A Griff Gentlemen’s története tipikus példája annak, hogyan változik a piac, és hogyan kénytelen egy vállalkozás alkalmazkodni. A siker titka – ahogy a tulajdonos is hangsúlyozta – soha nem csak a termékben rejlik, hanem a folyamatos újratervezésben. A Griff Collection történet még nem ért véget – csak új fejezet kezdődött. Erre garancia a két okos és sok tulajdonságunkat öröklő gyermekünk, Olivér és Olívia, és a Fashion City and Hotel.
Szaka József