Amerikai motorok I. – Harley-Davidson

A Harley új, fényes korszakát éli, ahol sok olyan motor található a kínálatban, amiről 15 éve, senki nem mert álmodni. Pl. két elektromos modell vagy terepezésre alkalmas típusok…     

A Harley 1903-ban indult útjára. A céget William S. Harley és a Davidson fivérek alapították, az első gyártmányuk inkább kerékpárra hasonlított, mint motorra. A kezdeti években, Davidsonék otthoni műhelyében folyt a gyártás, 1906-ban érték el, hogy a hat főállású munkatárs már az új üzemben dolgozott. A Harley-Davidson Motorcycle Company hivatalosan 1907. szeptember 17-én jött létre.

Az I. világháború idején 20 ezer motort szállítottak az amerikai hadseregnek, 1916-ban pedig elindították a The Enthusiast című magazinjukat, melyben a motorjaikkal kapcsolatos híreket közöltek. Az 1929-ben kitört gazdasági válságot nehezen élte túl a cég, a II. világháború viszont fellendülést jelentett, mert az amerikai hadsereg, többfajta Harley-t is hadrendbe állított.

A chopper színre lép

A chopper stílusú motorkerékpár, azaz a mészáros bárd alakú kétkerekű az amerikai cég „találmánya”. Az 1950-es években már kialakult a ma is ismert stílus, és egyre jobban az amerikai kultúra részévé vált. Ez nem a véletlen műve, mert a márka szakemberei, a kezdetektől fogva nagy gondot fordítottak a márkakép tudatos formálására. Előtérbe állítva a hazafiasságot, az amerikai gyártást és a sokat hangoztatott szabadságot. A mesterségesen kialakított kép és a valóság között, időnként adódtak eltérések: a kaliforniai Harley tulajdonosok 1977-ben alapították meg a klubjukat, ahol az újságjukban kritizálták a márkát a rossz és korszerűtlen műszaki megoldásai miatt. (Ez igaz volt.)

Ez nem tetszett a gyárnak, ez is volt egyik oka, hogy 1983-ban elindították a Harley Owners Groupot (HOG), amely népszerűvé vált a Harley tulajdonosok és a rajongók körében.

Fent és lent

A HD többször megjárta a poklot és mennyet is. 1969-ben azért került csődközelbe, mert a japánok épp akkoriban árasztották el a világot olcsó és megbízható kétkerekűekkel. Túlélték ezt a vészhelyzetet, erre az előremenekülési időszakra tehető az XR750 sikere. Ez egy olyan típus, amivel sok sikert értek el a salakmotorhoz hasonlatos földpályás versenyeken (flat track, dirt track).

Az oka az amerikai márka nem túl jó megbízhatóságának, hogy a HD más munkamódszerrel dolgozott, mint a japánok: a távol-keletiek pl. gyorsan kijavították az észlelt hibákat.                                                                           A konkurensekhez képest idejétmúlt technikával dolgozó Harley-nek, az első lökést a Porsche adta. Annak is a mérnöki szolgáltatásokat nyújtó részlege (PES). A két legendás név közös munkája a V-Rod és annak a kéthengeres, vízhűtéses motorja. Ennél a típusnál már nem voltak jellemzők a leeső alkatrészek és a tulajdonos otthoni szerelgetése, amiket a HD imázs részévé tettek…

A tulajdonosváltások után tőzsdére került vállalat egyik erőssége, a gyári kiegészítők nagy száma. Plusz az, hogy a kínálatukat zseniálisan szélesítik limitált szériás modellekkel és gyárilag egyedivé varázsolt kivitelekkel. Ezeken felül, komoly bevételi forrást biztosítanak a cégnek a HD feliratos ruházati termékek, ahol a strandpapucstól kezdve szinte minden elérhető.

A Harley az utóbbi években megértette az idők szavát, ami kisebb vihart kavart a régi, kemény vonalat képviselőknél. Az egyik váltás, hogy a kétkerekűik műszaki színvonala igazodott a korhoz, a technikára már nem lehet rámondani, hogy régimódi, vagy elmaradott. Az 500 köbcentis modelljükkel nyitottak a kezdők és a hölgyek felé. Ennél reálisabb és jövedelmezőbb motiváció, hogy Ázsiában ez a hengerűrtartalom jobban elfogadott és kevésbé adóztatott. Főleg egy thaiföldi gyártással összekötve. Egy kínai gyártóval összefogva, pedig még kisebb motort terveznek piacra dobni…  

A másik „szentségtörés”, hogy az elsők között dobtak piacra tisztán elektromos modellt, és már két elektromos típus kapható a szalonokban…

A legsportosabb Harley

Az 1950-ben született Eric Buell munkája mellett nem mehetünk el szó nélkül. Buell mérnöki hozzáállása az volt, hogy mindent máshogy csinálni, mint a megszokott. Ezért a motor alumínium vázában kapott helyet a tank, a hátsó villában pedig az olajtartály… A Buell kétkerekűinek motorjai, erősen átalakított Harley kéthengeresek voltak.  A HD 1993-ban tulajdonrészt vásárolt a Buell-ben, később pedig saját tulajdonává vált. A 2008-as pénzügyi válság miatt, 2009. október 15-én megszűnt a Buell. Erik Buell persze nem adja fel az álmát, tovább dolgozik a saját márkájának a sokadik újjáélesztésén.

www.autoblogger.hu

Megosztom