Toyota Land Cruiser – A legenda nyomában

A Toyota jó néhány legendás modellel rendelkezik, most az átlagember által kevésbé ismert terepjáró családot járjuk körbe.

A Toyota legrégebbi, ma is forgalmazott típusa az1951-ben bemutatott Land Cruiser. A modell születése, valójában tíz évvel korábban történt. A sztorija: a távol-keleti császári hadsereg megirigyelte a II. világháborús Jeep sikereit, ezért a japánoknak is kellett egy hatékony katonai terepjáró. A Toyotát érdekelte a munka, azért a Fülöp-szigeteken zsákmányolt Bantam MK2-es Jeep-et azonnal Japánba szállították. Ahol a Toyota emberei, az akkoriban bevált japán módszert alkalmazták: lemásolták az amerikai technikát. A végeredmény a Modell AK prototípus (1941), a rá következő évben az AK10-ből már többet készítettek. Ez már kijutott a harctérre, a hadi fotósok használták a frontvonal nyugodtabb részein. Az elbukott háborút követően megállt a terepjárók fejlesztése, amit az 1950-ben kezdődő koreai háború indított újra.

Megszületik a Land Cruiser

Az amerikai haderő Japánban állomásozó embereinek kellett egy Jeep utód, amire gyorsan reagált a hadi megrendelésekben már korábban jól szerepelt márka. A Toyota, a Jeep BJ prototípussal jelentkezett. Az 1951-ben létrejött modell, kicsit nagyobb volt az amerikai Jeepnél és 3,4 literes, hathengeres, 86 lóerős benzinmotor hajtotta. Nem sokkal később érkezett a Type B kivitel – amivel a gyár tesztpilótája – Ichiro Taira felautózott a Fuji magasan fekvő táborhelyéig. A „kirándulás” különlegessége az volt, hogy a hegyi állomást, addig csak állatok hátán és gyalogosan tudták megközelíteni…

A japánok nemzeti jelképének járművel történő meghódítása, jó reklámfogásnak bizonyult. A rendőrség 289 darabot rendelt a négykerék-meghajtású autóból. Amelyek ekkor még mindig Jeep BJ néven futottak.  

Az átkeresztelés nem önszántukból történt: a Jeep beperelte jogtalan név használatért a Toyotát. A változtatásra 1954-ben került sor, a Land Crusier elnevezés pedig Hapji Umahárótól származik. A Studebaker egyébként 1934 és 1954 között gyártott Land Cruiser néven autót, de ezzel a Toyota nem foglalkozott. Ahogy az 1967-ben csődbe ment amerikai márka sem.

Az első széria a J20 és a J30 belső kódot kapta. Ez a sorozat 1955 és 1960 között volt piacon, majd követte a legendássá vált J40, amely hűtőrácsa, fehér teteje és a formája a Land Crusier védjegyévé vált. Ez a típus ihlette a 2006-ban piacra került FJ Cruisert.

A J40 népszerűségéről sokat elmond, hogy közel negyed századon át volt szolgálatban (1960–1984), miközben többször korszerűsítették. 1965-ben általa érte el a Land Cruiser az ötvenezres darabszámot. A modell sorozat, 2019. augusztus 31-én lépte át a tízmilliós álomhatárt!

Család alapítás

Az 1980-ig piacon tartott J50, 1967-ben lépett színre, aminek megérkezésével megduplázódott a választék. Ekkor indult útjára a nagyobb, komfortosabb Land Cruiser, amely Európában V8 utónéven futott, ennek az utódja már nem érhető el felénk.

A típus szerencsére megőrizte kiváló terepjáró képességét, miközben a Range Rover konkurensévé vált. Az utasok kényeztetéséről sokat elmond, hogy az Egyesült Államokban, Lexus márkajellel is árulják. Ez a széria korábban 100-as, 200-as néven futott, a felénk már nem kapható legnagyobb Land Cruiser legfrissebb verzióját, 300-as néven kell keresni, pl. a Közel-Keleten.

A több, mint ötméteres V8-as alatt helyezkedik el a Jeep Grand Cherokee, Land Rover Discovery konkurens Land Cruiser, amelyet Ausztráliában és a Távol-Keleten Prado néven forgalmaznak. Ez a Land Cruiser is tovább viszi a jó terepjáró képességeket és az alvázas felépítést, miközben a konkurencia autói egyre kevésbé bírják a terepes használatot. A Land Cruisert leginkább Afrikában, Ázsiában és Ausztrália kemény vidékein istenítik. Ezt sorozat, 150-es szériaként fut.

Outback és Afrika        

Komoly megbecsülést úgy érte el a Toyota a felhasználóknál, hogy elnyűhetetlen autókat csinált… A Land Cruiser család munkára tervezett kivitelei, 1984 óta állják a sarat, ezeket a járműveket a 70-es széria névvel illetik. A tervezők maradtak a könnyen szerelhető, strapabíró merev tengelyes felfüggesztéseknél, a motortérben turbófeltöltő nélküli, egyszerű szerkezetű dízelmotorokat találni. A hajtásrendszerben megtalálhatók a zárható differenciálok és a nyomatékot megsokszorozó „felező”.

A felvonultatott technika Afrika szavannáin és Ausztrália legvadabb vidékén (Outback) is jól teljesít. Munkaautóként, expedíciós kocsiként, az első szélvédő mellett kivezetett légszűrővel, bozótráccsal és acél lökhárítóval az előbb említett vidékek legkedveltebb autói. Ezek a modellek az elmúlt évtizedek alatt tovább erősítették a márka jó hírét. A J70 újabb darabjai időnként felbukkannak a hazai használt autókereskedésekben is. Azért ott, mert környezetvédelmi szempontból, nem felelnek meg az európai előírásoknak.

www.autoblogger.hu

Megosztom