Amerikai motorok II.

Ha eddig azt gondolta, hogy csak a HD az egyetlen tengerentúli motorkerékpár márka, akkor tévedett. Más gyárak is világhíresek.

Az Indian a legrégebbi amerikai motorkerékpár márka (1990). A céget George M. Hendee alapította, a név egyébként az első modellek elnevezéséből ered. A kezdetekben a Silver King és a Silver Queen mellett, az American Indian típusokat lehetett kapni. Az utóbbi gépnek a jellegzetes sötétvörös színéből és az Indian elnevezésből jött a máig használt elnevezés. A Hendee Manufacturing Company, csak 1928-ban váltott a The Indian Motocycle Manufacturing Company névre.

Az Indian a kezdetektől fogva nagy hangsúlyt fektetett a megbízhatóságra, ennek köszönhetően sok versenyen indultak és jól is szerepeltek. Számos rekordot állítottak fel, pl. a klasszikus San Francisco–New York távon. Ezt először – az utak hiányában – több, mint egy hónap nap alatt teljesítették… Bizonyára sokan látták Anthony Hopkins filmjét, ami az új-zélandi Burt Munro, 1967-es valós története alapján készült.A leggyorsabb Indián című film, az Indiánnal történő sebesség rekord-döntést járja körül.   

A megbízhatóság és a jó technikai megoldások alkalmazása meghozta az eredményét: az I. világháborúban, közel ötvenezer Indian márkájú motort használtak. A termékfejlesztésben szintén az élen jártak, mert 1927-ben egy, kettő és négyhengeres motorokat is kínáltak a vásárlóknak!

A II. világháború elején a francia hadsereg rendelt tőlük ötezer motort. A világégés után, a cég felett már elkezdtek gyülekezni a viharfelhők. A Hartford Outboard tulajdonlása idején, a motorok mellett különféle alkatrészeket, háztartási termékeket is gyártottak… A jól csengő márkanév 1953-ban tűnt el, időnként születtek tervek a feltámasztására.

Az új időszámítás 1998-ban kezdődött, mikor kilenc befektető megalapította az Indian Motorcycle Company of Americát (IMCA). A célkeresztben a régi tradíciók felélesztése és egy piacképes választék létrehozása volt. Ennek az eredménye a Scout, Chief és a Spirit modellek. Sajnos nem ment minden a tervek szerint, mert 2008 és 2011 között, a csőd szélére került a gyár. Ekkor lépett színre a tőkeerős Polaris, amely direkt a Harley megszorongatásáért alapította 1997-ben a Victory motorkerékpár márkát… Miután az Indian tulajdonosaivá váltak, a Victory gyártását 2017-ben leállították. 

Terepes múlt és jelen

A Minnesota államban működő Polaris leginkább a négykerekű motorkerékpárjairól vált ismertté. A quadokból és ezeknek az autókormánnyal kormányozható változataiból komoly választékot kínálnak. Ez a pár éve szuper népszerűvé váltó járműfajta az UTV, side-by-side, SxS és az SSV neveken is fut. Visszatérve a Polaris-ra, a céget Edgar Hatteen alapította, az első termékük egy hómobil volt.

Az 1956-ban sorozatgyártásba került járművük 450 kilót nyomott a mérlegen, a végsebessége pedig 32 km/óra volt. A reklámozást egy három hetes alaszkai túrára bízták, ami nagy népszerűséget hozott a cégnek. Innentől vált megállíthatatlanná a Polaris. Hozzájuk tartozik az Artic Cat, amely átcímkézett hómobiljait a Polaris is forgalmazza, az Artic Cat quadok többsége pedig Polaris gyártmány.

1985-ben dobták piacra az első quadjukat, azóta a választékuk a kezdőknek szánt négykerekű motoroktól, a munkára használt járművekig terjed. A dakar ralin is igen eredményesek a Polaris négykerekűi, akár a Can-Am gyártmányai. 

A kanadai

A BRD-vel jelölt Bombardier1942-ben jött létre, L’Auto-Neige Bombardier Limitée néven. A névből következik, hogy Kanada francia nyelvű tartományában, Quebec-ben található a központjuk. Az alapító Joseph Armand Bombardier a havon közlekedés megkönnyítését tűzte ki célul. A motorosszánok mellett, a jetski üzletágat is elindította. A Bombarider egyébként sokféle üzletágban érdekelt, a név ismerős lehet a vonatok és az üzleti repülők világából is.

A Can-Am elnevezéssel először krossz és terepmotoron lehetett találkozni (1987). A választék később quadokra, és az USA-ban sport, munka és szabadidős célra is használt, szuper népszerű, motoros sisakban vezethető UTV-kre korlátozódott. Aki igazán ki akar tűnni a tömegből, annak nem Harley-t kell vásárolnia, hanem Can-Am Spydert, ami közúti közlekedésre alkalmas, elöl két kerékkel rendelkező, nagy teljesítményű háromkerekű. (Háromkerekű utcai motort a Polaris is gyárt, csak ott hátul található a két kerék.)

Az újdonság a Can-Am terén, hogy nemsokára ismét kapható lesz „hagyományos” motorkerékpárjuk. Ezek népszerűsítét, a kezdetekben elért sport sikerekkel teszik. Érdekesség, hogy itt már teljesen elektromos járművekről lesz szó. Nemsokára komplett elektromos motorcsaládot kínálnak majd.

www.autoblogger.hu

Megosztom