A legjobb hibrid
Ideje másként gondolkodni a hibridekről, erre jöttünk rá az új Civic kipróbálása során. És a Hondáról is, mert az újdonság, prémium irányba mozdult el.
A Civic pontosan félévszázada indult hódító útjára, az új széria, a hibrid jegyében született. A nemrég kifutott előző generáció óta sokat változott a világ. A japán kompakt autó, teljesen más stílusban született újjá. Az elődben kipróbáltuk az 1,6-os dízelt, a 182 lóerős, benzines turbómotort és a lépcsőshátú kivitelt, ami a konzervatív vevőknek jött be igazán. Mára annyit változott a világ, hogy egyfajta karosszériával és csak hibrid hajtással kerül a piacra az új Civic. (Kivéve a nagyon várt sportverziót, a Type-R-t.).
Ez a változás, az európai környezetvédelmi intézkedéseknek köszönhető. Aminek az egyik hatása, hogy sorra tűnnek el a megfizethető és egyszerű technikájú autók. Ennek a hatása már láthatóvá vált az új Jazz-nél: a kiskocsi már a megjelenésekor is drága volt. A hibrid technikának köszönhetően, mára felért a 10 milliós ársávba…
Az új Civic ára a hibridrendszernek és az Euró/forint árfolyamnak köszönhetően olyan, amilyen. Mivel már nem elérhetők Európában a korábbi turbómotorok, így ezzel az árral kell megbékülni. Ami a vigaszt jelenti, hogy az autó elindult prémium irányba, a hibridhajtása pedig zseniális.
A minta
Ami megnyugtató, hogy a hibridtechnika ebben az autóban nagyon életrevaló. Ez alatt azt értjük, hogy nincs fölöslegesen pörgő benzinmotor és késéssel működő sebességváltó. Olyan mintha a motort, egy kiváló automata váltóval párosították volna. Miközben a mérnökök, a két villanymotor és a kétliteres benzinmotor működését hozták összhangba…
Az új hibrid technikának nagy előnye, hogy élvezetes az autó vezetése. Ez köszönhető a hajtáson kívül még a precíz kormányzásnak, a jó futóműveknek és a Michelin Pilot Sport gumiknak is. A menetmód választó Sport állása biztosít „extra” dinamikát és motorhangot, azaz színházat a gyorsan menéshez. Gazdaságos módban is jó a hajtás reakciója. Miközben, általános használattal, a simán hozza az autó az ötliteres fogyasztást. Ez alatt, a fogyasztásra koncentrálás nélküli, átlagos vezetést értünk. Odafigyelve az üzemanyagszámlára – a késő őszies időjárásban –, a 4-4,5 liter, könnyedén hozható volt. Ez írja le a legjobban az autó technikáját.
Ezeket tudva, ott van még pluszban a gyors tankolhatóság. Ezért sokakban felmerülhet, hogy a nehezebb tölthető hibridet vagy a tisztán elektromos autót is ezzel váltsa ki. Mindez csak számok kérdése, hogy a zöldebb autók felára, az alacsonyabb fogyasztással mikor térül meg. Vagy valaha visszahozzák-e az ártöbbletüket? Ezzel visszaértünk ahhoz a dillemához, ami anno volt a dízel és benzin üzemű autóknál.
Az utastér
Fentebb vázoltuk az új Civic árának az alakulását, és említettük, hogy a fülke kidolgozása, anyag használata, érezhetően elindult felfele. Jók az anyagok minősége, a műszerfalon végig fut egy méhsejt szerkezet formájú vékony fémrácsozat, a szellőzőket pedig kis karral lehet állítani. Ezen a területen található csak zongora lakk, ahol nincs tapogatva. Az automataváltó körül lévő ülések közötti részen, hosszirányú csíkokkal ellátott műanyag betét található, ami teljesen más, mint amit használnak.
A HR-V-ben és a Jazz-ben megszokott Magiec Seat ülésrendszer itt nincs, viszont óriási óriási a hátsó lábtér. A központi kijelző jóval gyorsabban működik, mint az elődben, itt is űrugrás történt, szóval komoly az előre lépés. Ami megnyugtató, hogy a hűtés/fűtés szabályzásánál megmaradtak a hagyományos gomboknál és a forgatható kapcsolóknál. Ennek a kezelése gyors és ami fontosabb: a kezelésük egy idő után nem igényel figyelmet. A mindent átszövő a felhasználhatóságra jó példa a matt felületű központi kijelző. Ezen nem látszódnak az ujjlenyomatok. A csomagtartó 415 literes, eldöntött hátsóüléseknél pedig 1220 literes a raktér.
Honda Civic e:HEV Sport
- Hossz/szél./mag.: 4560/1823/1492 mm
- Motor: 1993 cm3,+ villanymotor, összteljesítmény: 184LE/315 Nm
- Gyorsulás (0-100 km/h): 7,8 s
- Ár: 13 194 000 Ft (Alapár: 12 699 000 Ft)
- Tesztautó: Honda Hungary