Titkos favorit
Az új Nissan Qashqai első pillantásra átlagos szabadidő-autónak tűnik. Viszont az e-Power néven futó hibrid rendszere, a műfaj legjobbjává teszi.
A típus hazai bemutatóján világossá vált, hogy a Nissan újdonsága minőségben, méretekben és felszereltség terén is ugrott egy szintet. A japánok a Kia és a Peugeot útját követik, azaz elmozdultak a prémium irányba. Ez még nem a BMW és társainak a területe, hanem az Alfa Romeo és a Volvo ligája. A premieren nézegetve az újdonságot, azon ment a filozófálgatás, hogy a harmadik széria, miként tudja a szuper sikeres korábbi generációk eladási szintjeit tartani. Ugyanis anno könnyű volt a dolguk, mert szinte konkurencia nélkül arattak.
Az elődök
A Nissan 2006-ban, úttörő volt a műfajban, és az elsők között „engedte el” a hagyományos modelleket és tért rá a szabadidő-autók gyártására. Ráadásul a Qashqai után, a Nissan gyorsan piacra dobta a Juke-ot, ami a kisebb, a négyméter körüli suvok között az első volt.
A „történelmi” kitekintő után a lényeg, hogy mára a 4,5 méter körüli szabadidő-autók mezőnyében, óriásivá vált a zsúfoltság. Ebbe a csapatba tartozik a nemrég tesztelt MG HS is. Ezért a Nissanak valami ütős dologgal kell jelentkezni, amire odafigyel a szakma és főleg a vásárlók. Manapság már nagyon nehéz kitűnni a mezőnyből és valami eredeti dolgot mutatni.
Színre lép az e-Power
Anno, hazai bemutatón a nissanosok nagyon lelkesek voltak, de ezt betudtam az új típus érkezésével járó kötelező optimizmusnak. Ekkor került először szóba az e-Power. Ez egy olyan technikát takar, amit már Japánban már alaposan kipróbáltak, és sikeresnek bizonyult. A teszt adta meg a választ, hogy a hazai bemutatón, a márka munkatársai leginkább az e-Power kivitel érkezése miatt voltak optimisták. Ők teljesen képben voltak azzal, hogy mi érkezik a piacra.
Az első e-Power rendszer a Note-ban debütált (2016), a felfrissített technikát, a pár éve színre lépett új Note is megkapta. Jó tudni, hogy a Nissan kiskocsija, a szigetország egyik legsikeresebb modellje, ami sajnos Európába nem jut már el egy ideje. Ennek a jól kipróbált technikának az erősebb változatát kapta meg nem csak a Qashqai, hanem a nagyobb testvér, az új Xtrail is.
Mit tud?
A műszaki részletekkel nem untatnánk az olvasót. A lényeg, hogy az e-Power olyan hibridrendszert takar, amiben az 1,5 literes motort csak áramtermelésre használják. Azaz az autó közvetlen mozgatásában nem vesz részt, ezt a munkát a 190 lóerős villanymotort végzi. Ez a megoldás elég egyedülálló – korábban akadtak hasonló próbálkozások – de a Nissan rendszere ezeknél jóval kifinomultabb.
Az e-Power a gyakorlatban annyit jelent, hogy városban, valamivel négy liter fölötti fogyasztást lehet vele produkálni… A fogyasztás városok között és autóutakon 6-7 liter magasságába emelkedik, az autópálya tempó olyan 8 liter körül állítja meg.
Az új Qashqai működése nagyon hasonlít az elektromos autókéra és a tölthető-hibridekre. Ez annyit tesz, hogy a parkoló hely keresésénél, és más lassú tempós haladáskor az elektronok mozgatják az autót. Ezért teljes a csend a fülkében. Városi közlekedésnél gyors az autó reakciója és sokat lehet menni elektromos módban. A motornak a hangja erőteljes gyorsításkor jön csak elő, de a három hengeres hangja nem zavaró. Plusz a villanymotoros hajtás miatt, a Qashqai reakciója rendkívül gyors.
Szóval jó vezetni a szabadidő-autót, amit nem kell árammal tölteni. A fentiek miatt, a Qashqai – kis túlzással – a villanyautóknak és a tölthető-hibrideknek is konkurense.
A másik oldal
Az utastér kivitelére, minőségére, a központi kijelző működési sebességére és menürendszerére nem lehet panasz. A lábaknak és a fejeknek elől-hátul elegendő a hely, szóval a kényelem az első rangú. A raktér alaphelyzetben 455 literes, lehajtva a hátsó ülést, már 1415 liternyi teret lehet megtölteni csomagokkal. Ügyes a raktér padlózatának az állíthatósága.
Akinek nem elég nagy tér a fülkében, annak segít az egész tetőt betöltő üvegtető, ami világosabbá is varázsolja az utasteret. Az autó külseje is jól illik az utcaképbe és a Nissan mai arculatába. Ami negatívum, az a műfaj sajátosságának köszönhető. Ez pedig a kemény rugózás.
A keresztbordákon áthaladva, puffanások kíséretében érezni az úthibákat. Ez a Citroen C5 Aircross és más Citroen és DS modellek kivételével, a műfaj sajátossága. Ugyanis a magas és viszonylag nehéz karosszériát, valahogy úton kell tartani, ebben játszik fő szerepet a kemény rugózás.
Nissan Qasqai e-Power Tekna
Hossz/szél./mag.: 4425/1835/1625 mm
Motor: 1497 cm3+ villanymotor 190 LE, 330 Nm
Gyorsulás (0-100 km/h): 7,9 s
Ár: 17 539 000 Ft (Alapár: 13 999 000 Ft)
Tesztautó: Grand Automotive Central Europe Kft.