Vitara vetélytárs?

Ezt is megértük: angol felmenőkkel rendelkező, kínai autót teszteltünk. Komolyan kell venni?

A jó időben, jó helyen mondásnak teljesen eleget tett a hazai MG forgalmazó, mert a legjobbkor kezdték értékesíteni az autóikat. Az igazi nagy durranás, az április elején szalonokba került MG 4, amely egy direkt elektromos autónak tervezett, Európa más részein már sok babért learatott villanyautó. Aminek a nyitó ára 12,8 millió forint… Ez hasonlóan jó ár/érték arány, mint amit a tesztautónk kínál.

Elsőként érdemes elhelyezni a mezőnybe az MG ZS,-t amit zéesnek kell ejteni, nem pedig zs-nek. Mivel a szabadidő-autók a legnépszerűbb járműkategória, így a 4,3 méter hosszú MG ZS, az úgynevezett kompakt modellek közé érkezik, ami a Suzuki Vitara/S-Cross, Nissan Juke és számtalan más típus „játszótere”. A legfőbb ellenfelei, az itthon gyártott Suzukik.

Apró dolgok

A kínai termékek minőségével kapcsolatban, adódhatnak még fura elképzelések a fogyasztóknál. Szerencsére a tapasztalataink egész jók ezen a téren, mert a tesztautónkban a problémás területekből keveset találtunk. A legnagyobb mínusz pontot, a hosszabb távon izzasztó bőrülések jelentik, ebbe még a hűvösebb időjárásban is bele lehetett izzadni. A másik gondot, az egyliteres turbómotor és az automata váltó párosának a magas fogyasztása jelentette.

Piros pont a General Motors-tól származó háromhengeresnél, hogy egész jó a hangja. A jellegzetes háromhengeres – Wartburgokra emlékeztető hang – szerencsére alig vehető észre. A gondot a motornál az okozta, hogy egyenletes tempót diktálva,100 km/óra körüli sebesség, plusz rövid városi szakaszon produkált 7,5 liter körüli fogyasztást. Ilyen körülmények között, más modellek 4,5-4,8 litert simán hoztak, az éhezőművész Aygo X vagy a hibridek produkáltak ennél kevesebbet. Ami vigasz lehet, hogy a tesztautó még nagyon új volt (2500 km), és ott az automataváltó hatása, ami emelhette az étvágyat. Problémásak a voltak még az a nehezen csukódó hátsó ajtók, ez annak tudható  be, hogy a kocsi új volt. Ezek azok a dolgok, amiken lehetett „rugózni”.

Motor/váltó

A 111 lóerőt és a 160 Nm-t tudó motor erejéről sokat elmond, a 12,4 másodperces 100 km/órára történő gyorsulás. Ez nem egy „észvesztő” dinamika, de mivel az autó ára 8,7 millió ft, ez ellen nem lehet kifogás. Ugyanis a hazai autópiacon annyira elszaladtak az árak, hogy a vevők többsége, leginkább erre a területre fókuszál.             

Szerencsére akadnak megoldások a fenti problémákra. Mindkét dologra, a kevesebb a több mondást lehet alkalmazni. Ez esetünkben abban nyilvánul meg, hogy az alacsonyabb felszereltségű modellek szövet üléskárpitozása kellemesebb lehet hosszabb távú utazáskor és főleg nyáron… A fogyasztásra a gyógyírt, remélhetőleg megtalálják a mérnökök, de ha valaki keveset jár városban, akkor a kézi kapcsolású váltó jó megoldás az „étvágy” csökkentésére.  

A vigaszt különben az jelenti, hogy a magasabb városi fogyasztást, a nevesebb gyártók kis turbómotorjai is produkálják… Erre több példát is tudunk hozni. A 111 lóerő elégséges az autó mozgatásához, de sokat nem kell várni tőle. Ahol érezhetően elfogy az erő, az az autópálya tempó és környéke. Ebben a sebesség tartományban, erős gyorsulásra ne számítsunk.

A belső

Az utastér anyagai elfogadhatók, esztétikus a fülke. A bőrrel borított ülések jól vonzzák a pillantásokat. Pár meglepő dolgot találtunk az utastérben, az egyik, hogy az első két ülés közötti területen akad gumírozott aljú tároló… Több is. Furcsa ezt leírni. Ennek a hátteréről az kell tudni, hogy a gyárak ott spórolnak, ahol tudnak, és ha egy alkatrészen fognak fél eurót, akkor van ám boldogság. Több nagynevű gyártó is, filléres filc anyagot tesz a tárolók aljára, ami elég kellemetlen.

Pár éve a kalaptartó is a spórolás tárgyává vált, mert divat az átlátszó és lötyögő vászondarab használata. Ez előfordul – a manapság már – a húszmilliós ársávba járó Ford Kuga tölthető-hibridnél is. A vékony anyag, szinte nem nem bír el semmit. A ZS-nél a klasszikus, erős, jó teherbírású kalaptartó található. Ezek apró, jelentéktelen dolgoknak tűnnek, de a spórolós világban meg kell becsülni őket.

Hogy jön ki matek?

Azaz, miként tud ilyen jó ár/érték arányt biztosítani az MG? Ha valahol gyengébben teljesít. Amiben gyengébb, az a vezetés-segédek fejlettségi szintje és száma. Ezen a téren lehet hátrányra számítani. Ami fura, hogy a központi kijelző lassan indul el és szokatlan a menürendszer kezelése is. Ezen a téren is akad lemaradás. A fura jelző azért lett használva, mert a kínai belpiacon szereplő autók, a jobban kezelhető, gyors központi kijelzőkkel győzik le a külföldi konkurenseket. Ez a fürgeség, itt nincs.  

MG ZS Luxury Automata 1,0 T-GDI

  • Hossz/szél./mag.: 4323/1809/1644 mm
  • Motor: 999 cm3, 111 LE/5200, 160 Nm/1800-4700 fordulat
  • Gyorsulás (0-100 km/h): 12,4 s
  • Ár: 8 699 000 Ft (Alapár: 6 699 000 Ft)
  • Tesztautó: Duna Motors Disztribúció Kft.

Benedek Attila

Megosztom