Elektromos prémium márkák
Zöldek és kifinomultak
Az elektromos autózás egyre népszerűbb, a járművek választéka pedig folyamatosan szélesedik. A német prémium márkák kínálatának a csúcsán lévő autókról adunk egy körképet és a közeljövőről is szót ejtünk.
Az Audinál jelenleg a csúcsot, a Porsche Taycan alapjaira épült RS e-tron GT jelenti. A négyajtós kupé a legsportosabb elektromos Audi: az 598 lóerős sportkocsi, 3,3 mp alatt gyorsul 100 km/órára. Akinek nehezen megy a lapos autóból a történő ki- és beszállás, annak az elektromos szabadidőautókat javasoljuk. A megoldást az SQ8 e-tron jelenti, amelynek sportosabb kinézetű kivitele a Sportback. Ezt az autót, 973 Nm nyomaték és az 503 lóerő jellemzi, a 100 km/órás tempót pedig 4,5 mp alatt éri el.
A nemsokára érkező Audik formájára a Sphera tanulmányokból lehet következtetni. A legközelebb érkező szériamodell, az új A8 lehet. A csúcslimuzin aktuális kiadása 2017-ben érkezett a szalonokba, ezért a közeljövőben várható az utódjának az érkezése. A megszokott hajtásláncok mellett lehet, hogy lesz egy teljesen elektromos verzió is, ahogy a BMW-nél láthatjuk.
Kék-fehérek
A másik bajor gyártó a BMW, amely tavaly leplezte le az új hetes szériát. Az új idők jelét két dolog mutatja: a bevált V12-es csúcsmotor helyét V8-as vette át, az autó elején pedig óriásira nőtt a hűtőrács. Az utóbbi dolgon felesleges „rugózni”, a magyarázat rendkívül egyszerű: a világ legnagyobb autópiaca Kína. A prémium gyártmányok itt fogynak a legjobban, Európába csak minden 10. eladott hetes BMW kerül… A lényeg, hogy megjelent az i7 is, aminek az adatlapján 5,4 méteres hosszúság, 2,7 tonnás tömeg és 480 kilométeres hatótáv olvasható. Az újdonság legnagyobb érdekessége az utastérben található, ami a kényeztető, újragondolt modern komfort. A hátul ülők a hatalmas képernyőn, filmet is nézhetnek. A lényeg, hogy nehéz felsorolni az i7 újdonságait, amivel újat hoz a műfajba.
Csillagos megoldás
A Mercedes jól láthatóan elválasztja egymástól a csúcslimuzinok eladásait évtizedek óta vezető S osztályt és annak a tisztán elektromos verzióját. Az EQS más formavilágú, a belseje a hyper-screen elnevezésű, a műszerfalat betöltő képernyő rendszerrel nyűgözi le a nézelődőt. A luxus természetesen magas szintű, a csúcsváltozat 2655 kilót nyom a mérlegen. A legerősebb kivitelben, 761 lóerő áll a sofőr rendelkezésére. Ha ez nem lenne elég, kihozta a Mercedes az EQS limuzin szabadidő-autó kivitelét. A suv változat eszement tágas belteret kínál, amivel mindenkit lenyűgöz. Főleg a kínai vásárlókat, ahol nemrég árcsökkentéssel lendítették fel az elektromos típusok eladásait.
Gyorsasági verseny
Szót kell ejteni a Porschéről is, amely hozza a szokásos formáját. Azaz egy típusból is kínál, számtalan különleges, egymástól jól megkülönböztethető karakterű járműveket. A 911-ből, húsz fölött található a verziók száma… Ezt a bőséget még nem érte el a Taycan kínálata, de jól alakul a dolog. A Porsche elektromos autója, négyajtós sportlimuzin. A legerősebb kivitele 761 lovas, a Sport Sedan és a GTS kivitele a legfürgébb. Aki a praktikumra vágyik, annak a Sport Turismo, azaz kombi verzió ajánlható, ahol már 446 literes tér várja a csomagokat. Ha ennél is többet akar valaki, akkor neki a Cross Turismót javasoljuk. A Cross kivitelnél, emelt hasmagasság és dögös sárvédő szélesítések teszik terepes kinézetűvé az elektromos Porschét. A jövőt a stuttgarti márkánál a nemsokára érkező új Macan és a 718-as család jelenti. Ezek az újdonságok már a nélkülözik a megszokott motorokat és csak elektromos hajtással készülnek.
Benedek Attila