A sikerhez merészség kell
Varró Zoltán szerencsés ember, hiszen valójában sohasem dolgozik, hiszen azt csinálja, amit a legjobban szeret: megálmodja és meg is valósítja azokat a jellegzetesen „varrós” tereket, amelyre már világszerte sokan vágynak. Ki hinné, hogy a keresett dizájner karrierje egy IKEA katalógussal – melyet bibliaként lapozott – és egy sárga Linge Roset kanapéval indult. Most pedig már ott tart, hogy a világ számos pontján letette névjegyét, és válogathat a megbízások között. Az ő víziója alapján kivitelezett Mystery Hotel Budapest étterem-bárjában beszélgettünk.
Ez a budapesti szálloda az egykori szabadkőműves székházban lelt otthonra, és egyértelműen tetten érhető az enteriőrben ez a sejtelmes, misztikus világ. De Varró Zoltán valamennyi munkájában felismerhető az adott térhez illeszkedő koncepció.
– Mindig koncepcióval dolgozom. A „buta” dizájn a jó dizájn. Ez alatt azt értem, hogy közérthető, azaz nem kell magyarázni, mindenki számára ugyanazt az érzést adja. A jó hotel-dizájn olyan arculatot, egyéniséget ad az épületnek, hogy a vendégek egyedi élményben részesülnek, miközben valóban otthonosan érzik magukat – mondja a dizájner, aki többek között az Ária Hotel Budapest, a két Michelin-csillagos Onyx Éttermet, a szegedi Science Hotelt, a budai Émile kulináris központot, a tatai Örge-tó partján található Platán Tata belső enteriőrjét, a prágai Gourmet Pauzát és az óbudai Buda Gourmet gasztronómiai élelmiszer-áruházat tervezte. De az ó nevéhez fűződik a világhírű moszkvai Taganka Színház kávézójának tervezési munkái. Megrendelői között New York-i, londoni, német, cseh, holland és olasz üzletemberek is vannak.
Varró Zoltán az évek során úgy alakított ki azonnal felismerhető stílust és nemzetközi ügyfélkört, hogy végig hű maradt fő elvéhez: a dizájnról nem beszélni kell, hanem csinálni. Bár kétségtelenül hozzájárult a sikeréhez az is, hogy kiváló kommunikációs képességekkel rendelkezik.
– Az eredetiség, és a kreatív terv önmagában keveset ér, ha az ember nem tanulja meg, hogyan kell meggyőznie fontos nemzetközi ügyfeleket arról, hogy megbízzanak benne és a terveiben. Kell a „kémia”, mi sohasem pályázunk, a megrendelőnk „szerelembe esnek” a munkáinkkal, és azért választanak minket. De ez csak az első benyomás, amely után szuper gyorsasággal és hatalmas alázattal kell dolgozni, és ha az ember egy napot kap arra, hogy összeállítson egy komplett arculatot, akkor huszonnégy óra múlva ott kell lenni a megrendelő asztalán a kidolgozott, ötletes és egyedi terveknek.
Zoltán munkatársaival most is egy nagy álom megvalósításán dolgozik. Egy firenzei üzletember felkérésére a Comoi tónál egy nyolcvan szobás szállodát alakít olyanná, hogy a vendég úgy érezze, hogy a felhők felett jár.
– Ennek a varázslatos helynek is megvan a koncepciója: egy kicsit megfordítjuk a dolgokat, a hotel lesz a kertben és a kert a hotelben. A Nuvole Garden az istenek kertje lesz: a szobák olyanok lesznek, mint egy kerti pavilon, a kert pedig olyan, mint egy előkelő szalon. A szobákhoz a textilkollekciót – amely a zöld sövényeket és csíkos napernyőket idézi meg – már gyártja a kiváló minőséget garantáló német JAB cég. A pazar panorámát nyújtó kertet pedig mozaikból kirakott perzsaszőnyeg, kandalló és a „varró dizájn” elmaradhatatlan eleme, a kristálycsillár teszi különlegessé. A látványtervhez – ami a mi esetünkben mindig olyan, mint amilyen a valóság lesz az utolsó képkeretig és kristálypohárig – ezúttal zenét is írattam, amelyet Rúzsa Magdi énekelt fel. Ugyanis amikor én eladok egy tervet, azzal nemcsak az épületet adom el, hanem a teljes marketinget is, a koncepciót, amellyel meg tudom mondani, hogy a következő években mennyit tud a hely jövedelmezni. Jó példa erre a szegedi Science Hotel, amelyről sokan nem gondolták volna, hogy ekkora sikere lesz. Nappal a lobbijában tanulnak az egyetemisták, ettől élettel teli. Jó érzés, ha üzletileg is jól működik, amit tervezünk.
A sokoldalú dizájner szerint – aki Rúzsa Magdi Mosd fehérre című dalának a klipjét is jegyzi, amely rögtön Petőfi díjat is kapott – a dolgok a fehér asztal mellett dőlnek el, az oldott hangulat jót tesz az üzletnek. Egy vacsorán vásárolta meg a RoKa lakástextil üzletet, szintén a fehér asztal mellett született meg az RTL Klub lakberendező műsorának ötlete, és az Aria Hotel megrendelőjéhez is egy onyxos vacsorán keresztül vezettett az út, aki látványtervet kért Zoltántól, amit aztán másnap (bravúros gyorsasággal elkészítve) az Intercontinentalban prezentált a New York-i befektetőknek.
– Még mindig meg tudok hatódni, ha látom, hogy mennyi szeretettel vesznek körül, és menyire adnak a szavamra. Fantasztikus érzés, mikor olasz ügyfelünk firenzei otthonában lát bennünket vendégül, és három gyerekükből az egyik saját kezűleg készíti nekünk a tiramisut. Az édesapának pedig minden találkozásunkkor le kell fotóznia az öltözékemet, mert Mario fia követendő példának tekinti, ahogy öltözködöm.
Visszatérve a saját ifjúkorára Zoltán elmondta, hogy már négyéves korában arról álmodozott, hogyan rendezné be az otthonukat, ha a szoba–konyhájukhoz csatolhatná a szomszéd lakást. Aztán a panel szürkeségébe igyekezett színeket vinni. Az iskolás éveit végigrajzolta, minden füzetébe épületeket, terveket skiccelt.
– A „villámcsapás” úgy tizenkét éves korom körül érkezett, amikor az osztálytársam anyukájánál megláttam egy IKEA katalógust, ami aztán a bibliám lett. Rongyosra forgattam. A hazai fehér-barna után szemet kápráztató élmény volt a sok színes bútor. Szét is szedtem az ágyamat és csináltam egy dizájn-kanapét, amin aludni nem lehetett, emiatt a földön kellett aludnom, de megérte. Amikor aztán nálunk is megnyílt az IKEA áruház, órákig álltam sorba. Az első beszerzésem – ha jól emlékszem – két rizslámpa, és a luxus luxusának számító képlámpa volt, amellyel megvilágítottam a Született július 4-én plakátomat. Tizenhárom évesen már magabiztosan varrtam a nagyi varrógépén. Szerettem volna egy pálmafás gatyát – amely akkoriban nem képezte a konfekcióipar részét – hát megvarrtam magamnak. Tizennyolc évesen már elvállaltam egy lakás felújítását, igaz, a megbízónak azt mondtam, hogy húsz éves vagyok. Mondtam egy árat, elfogadta – kijött a teljes berendezés belőle, és még haszon is maradt rajta. Tapétáztam, függönyt varrtam, átadáskor pedig a gyertyákat is meggyújtottam, úgy vártam a megrendelőt. Elégedett volt. Az árképzés most is hasonlóan zajlik: rögtön a projekt elején megmondjuk, hogy mennyiből tudjuk a tőlünk elvárt színvonalon elvégezni a munkát, és ahhoz tartjuk is magunkat. Tudok valamit, amire nagy az igény: olyan hangulatot és enteriőröket tudok varázsolni, amitől az emberek jól érzik magukat, boldogok lesznek.
Varró Zoltán életében nem volt B-terv, folyamatosan építette az álmait, és lépésről-lépésre épült a birodalom: bútorbolt, textilnagykereskedés, és kommunikácós készsége meghozta a televíziós szereplést is.
– Egy szerdai vacsorán megbeszéltük, és pénteken már adásban voltunk. A Varróka volt az RTL kereskedelmi csatorna első szponzorált műsora. Ha csináljuk, akkor már csináljuk jól, gondoltam, és beletettem apait-anyait. Élvezettel dolgoztam: a nyári balatoni kitelepüléshez például kis pavilont hoztunk össze. Mindent megtettem a háttérben, hogy sikeres adásokat hozzunk össze. Jó, hogy huszonévesen történt ez velem, kiéltem az ambícióimat, és a képernyő hozott némi ismertséget is. Miután véget ért a „tévés karrierem” a hotel dizájn felé fordultam – a ráckevei Kék Duna Wellness Hotel volt az első, amelynek a teljes berendezését ránk bízták. Angolszász stílusban rendeztük be, afféle vidéki Ritz hotel lett belőle.
A Varró dizájn cég nem a mennységre, hanem a minőségre összpontosít. Mindössze hatan dolgoznak a csapatban.
– Családias vállalkozás vagyunk, de brutális tempóban dolgozunk a projekteken, előfordul, hogy bizony hajnalig nyomjuk. A munkatársainktól nemcsak kemény munkát várunk el, hanem a sikerben is osztozunk. A prezentációkra mindenki jön, mert rengeteg energiát kapunk, ha az ügyfeleknek tetszik, amit látnak. A kivitelezés felügyeletében is részt veszünk, végig ott vagyunk az építkezés alatt. A munkások értékelik, hogy én is ott állok a létrán. Ezt a csillárt például, ami alatt most ülünk, a nyitás előtti napokban hárman raktuk össze. A szállodákat nemcsak berendezzük, hanem be is tanítjuk a személyzetet. De például mind a mai napig, ha bemegyek valamelyik általunk berendezett szállodába, és meglátom, hogy lóg egy függöny, nem vagyok rest létrát kérni és egy szobalányt vasalóval, és visszarakom.
Zoltán valóban a munkájának él, de nem aszkétaként. Rengeteget utazik, lehetőleg olyan hotelekben száll meg, amelyek inspirálóak, és hatalmas nemzetközi baráti köre van. Hanga lánya – aki jelenleg jogot tanul Hágában – sokat profitált ügyes kezű apukájából, garantáltan megnyert minden farsangi jelmezversenyt a kreációival.
– Kicsit rendhagyó a napirendem: általában hajnalban három és fél négy tájban felébredek, olyankor rendezem a gondolataimat, terveimet. Termékeny hajnalok ezek. Hedonista vagyok: szeretem a szép és igényes dolgokat, hatalmas ruhatáram van. Szeretem a finom ételeket és italokat is. A negyvenedik születésnapom volt a vízválasztó, azóta nagyon odafigyelek a kondíciómra, személyi edzővel dolgozom, és kickboxolok is. Remekül kikapcsolja ez az agyat – az edzőteremben csak arra tudok koncentrálni, hogy életben maradjak.
Érdekelt, hogy a pályája csúcsán lévő tervező hogyan képzeli el a nyugdíjas éveit. Zoli mosolyogva avatott be a zseniális tervbe.
– A nemzetközi baráti társaságunkkal – akik a szállodaipar legmagasabb pozícióiban dolgoznak – azt tervezzük, hogy veszünk egy szállodát Bora Borán, és ott éldegélünk békésen, boldogan.
Díjak, elismerések
Hong Kongban a World Luxury Hotel Awardson a VarroDesign által tervezett noszvaji Oxigén Hotel és Zen Spat választották a világ legjobb erdei luxus hoteljének (2015 Winner Global Luxury Forest Hotel).
Londonban a Boutique Hotel Awards-on Európa Legjobb Wellness Spája (Europe’s Best Wellness Spa) díjat kapta az Aria Hotel Budapest.
New Yorkban a Waldorf Astoriában a Gold Key Awards-on a hotel design “Oscar-díján” 360 hotel közül három kategóriában is finalistaként végzett a VarroDesign munkája az Aria Hotel Budapest (2015 Best Hotel Luxury, Best Guest Room Luxury, Best Lobby Luxury).
Egy évvel később pedig a Varrodesign már két munkával – Science Hotel Szegeddel és a budapesti Onyx Étteremmel – is bejutott a döntőbe. A magyar tervezőcsapat végül a Science Hotel Szegeddel nyerte el a Legjobb Lobbi díját.
2019-ben a Mystery Hotel Budapest a Gold Key Awardson két kategóriában is Európa legjobbja lett (Best Hotel Luxury, Best Guest Room Luxury).
A német JAB Anstoetz, a világ legnagyobb lakástextil cégének tulajdonosa, Ralph Anstoetz személyesen kérte fel Varró Zoltánt luxusmárkája, a Grandezza 2016-os kollekciójának megtervezésére. Varró Zoltán különleges alkotása luxust és dekadenciát ötvöző kollekció lett, melyet a harmincas évek Budapestjének legendás mulatója, az Arizóna ihletett, és a DIVA elnevezést kapta.
Puskás Kati