A tűzzománc jegyében
Mindig a részletek a legizgalmasabbak.
Pocsalyi Júlia az Alkalmazott Művészeti Intézet környezetkultúra szakán szerzett diplomát, lakberendező, belsőépítész és környezettervező szakon, s emellett immár hivatalosan is művész, hiszen a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének tagjává vált, akinek alkotásai, művei immár zsűrizett anyagokként tekinthetők meg kiállításokon, bemutatótermekben vagy éppen rendezvényeken.
Júliát a munkája, az őt körülvevő világ, az utazásai mind inspirálják, legyen ez emberi kéz által alkotott épület, vagy önmagában a sivatag, mint természeti forma, vagy akár a növény- és állatvilág. A selyemsálfestésen és a festészeten túl mostanság leginkább a tűzzománc alkotásaira koncentrál a művésznő. Képeinek színvilágát nemegyszer a közelében található kecskeméti vadaspark állataiban találja meg. Zománcképei a 30×30 cm-től az 50×50 cm-es méretig megtalálhatóak.
A múlt és jelen nagyjai, legyenek azok festők, grafikusok, építészek Júliának egyaránt példaképei és Chagalltól Csontvárin keresztül, Szász Endrén át Hundertwasserig Munkácsyt is beleértve, egyfajta tiszteletadásként visszaköszönnek művein.
Mint megtudtuk, a zománcfestészet mind időben, mind energiában nagy kihívás, amelyhez komoly infrastruktúra is szükségeltetik.
Különböző méretű tűzzománc égetőkemencékben születnek az alkotásaim. Először a réz vagy a vaslemez felületét kell megtisztítani, ezután megmintázni. A képet karcolással és több réteg festőzománc felhordásával építem fel. Létezik a rekeszzománc technika is, amikor rézdrótból meghajlítom a minták kontúrjait, majd rögzítem azokat a lemezre, és az így kialakított hézagokat, közöket transzparens ékszerzománccal töltöm ki. Ez az egyik legősibb technika, például a magyar korona is így készült.
A megmintázott, úgymond nyers kép 820-840Co közötti hőmérsékletű kemencében, jellemzően 10-20 alkalommal is égetésre kerül, mire az összes, egymásra épülő felület egy teljes egészként köszön vissza. Imádva a színeket, egy-egy képen belül a színpaletta több színét, árnyalatát is szoktam alkalmazni. Persze vannak egyszerűbb alkotásaim, amikor a réznek a kémiai szépségét használom ki.
Büszkeséggel tölt el, hogy annak ellenére, hogy az ezredfordulón kezdtem megismerkedni a tűzzománc technikával, mára több elismerésben, díjazásban volt részem. A MAOE tagjaként a 2020-ban kapott nívódíjamra vagyok a legbüszkébb, amely húsz év komoly tanulásának, fejlődésének volt a pozitív visszaigazolása. Mindemellett, legyen az az elismerés csak egy jó szó vagy egy díj, egyformán öröm a lelkemnek.
Mindig az a kedvenc képem, amelyen éppen dolgozom, de ha mégis ki kell egyet emelnem, akkor a Csontváryra emlékezve című munkám a szívemhez legközelebbi.
Az egész életem egyfajta inspirációként élem meg, mivel minden szépre nyitott vagyok és akár a legkisebb részletek is képesek elindítani alkotói fantáziámat.
Kicsit Picasso gondolatát felelevenítve, a művészet lemossa a lélekről a mindennapok porát, amit megélve úgy fogalmaznék át, leginkább a jóra koncentrálva, életünk bevonzza a pozitív energiákat, történéseket.