A Ford alapítvány

A baleseti statisztikák világosan megmutatják, hogy a közlekedésben a legveszélyeztetebb korosztályt a fiatalok jelentik. A kék ovál tréningje segít, hogy az ifjak ügyesebben és tudatosabban vezessenek. A népszerű és ingyenes képzés, már néhány éve itthon is elérhető.  

A Ford alapítványt, a gyáralapító Henry Ford és a fia, Edsel hozta létre. A céljuk az volt, hogy az emberiség jólétét előmozdítsák és segítsék a hátrányos helyzetű polgárokat. Az 1936-ban, 25 ezer dollárból indult alapítvány, számos társadalom segítő programot indított és támogatott. A 2014-ben már 1,25 milliárd dollárból gazdálkodó Ford Foundation segített elindítani és működtetni a Driving Skills for Life elnevezésű programot. Az első időkben még csak hazai pályán, az Egyesült Államokban csiszolták a fiatalok vezetési tudását. Mára 43 országban érhető el a Ford DSFL programja, ahol eddig összesen 1,25 millió fiatal vezetését tették jobbá és a közlekedését pedig felelősebbé. 

Az ok

Nem véletlenül lett kiválasztva ez a csoport. Az Európai Unióban a 18-24 éves korosztályban a vezető halálok, a közlekedési baleset… Az európai statisztikák azt mutatják, hogy a halálos balesetek ötöde történik az említett korosztállyal. A fiatal sofőrök, az átlagos vezetőknél kétszer-háromszor nagyobb eséllyel keverednek balesetbe. Sajnos a közlekedési balesetben elhunyt európaiak, 12 százaléka tartozik az említett korosztályba. Ez számszerűsítve: Európában évi 3 ezer körüli fiatal hal meg autóbalesetben.

Itthon, 2021-ben, 18 százalékkal emelkedett a halálos balesetek száma. A hazai közutakon 18-22 ezer fő sérül meg évente, ennek a 15 százaléka, tehát 2500-3000 fő a 24 év alatti. Ez évente 40-50 fiatal halálát jelenti, csak Magyarországon.

A hazai és a külföldi statisztikákat lehetne még sorolni, de a fenti adatokból jól látszik, hogy lehet hova fejlődni.

A megoldás

Bármilyen furcsa, de a büntetések és egyéb fenyegető módszerek nem segítenek a közlekedési problémák megoldásában. Ami működik, az a külhonban már az 1980-as évek óta alkalmazott vezetéstechnikai képzés. Ugyanis a 20-25 km/órás tempóval történő alaptréning megmutatja, hogy a sofőr mennyire nem tud vezetni. Ennek felismerése után, a résztvevők begyakorolják a vészhelyzetek kezelését.

Amíg ez a tréning kötelező nem lesz a jogosítvány megszerzése után, addig ez a helyzet nem igazán fog változni. Ugyanis az itt megszerzett tapasztalat és a vészhelyzet kezelési képesség, szó szerint életet ment.

Színre lép a DSFL!

A Ford alapítvány segítségével 2003-ban tartották az első fiataloknak szóló ingyenes vezetéstechnikai képzést. Az itt bevált és kipróbált módszereket hozták át Európába, ahol 2013 óta, 45 ezernél több ifjú sofőr kapott képzést. Magyarországra 2017-ben érkezett a tréning. Európában, a Ford a fiatalok képzésére eddig 22 millió dollár fordított!  

A tréning

A vadonatúj Fordokkal kell végig menni a pár órás oktatáson, amelyen az általunk is tesztelt Mustan Mach-E-t is lehet vezetni. Ez mutatja, hogy teljesen a „jelenben van” az oktatás anyaga. Ezt nem csak az elektromos autó kipróbálása jelenti, hanem az is, hogy az anyag tárgyai között megtalálható az érzékenyítés. Ez annyit jelent, hogy a virtuális valóság (VR) segítségével meg lehet tapasztalni, hogy autósként milyen az, amikor a „semmiből” előugrik egy kerékpáros. Ennek a fordítottja is kipróbálható, azaz milyen érzés, amikor pár centire hajt el a jármű a kerékpáros mellett. Vagy amikor rányitják a bicajosra a kocsi ajtót… A vezetés közbeni mobilozás veszélyességét bemutató gyakorlat is része az oklevelet biztosító tréningnek.

A hazai Ford DSFL programot szakképzett oktatók tarták, és nagyban támogatja, a fél évszázados múlttal rendelkező ORFK-Baleset Megelőzési Bizottság is.   

Az idei képzés október 1-2 között zajlik, a helyszín Budapest, a Pólus Center lezárt parkolója. Az idei helyek már beteltek, így csak a jövő évi képzésre lehet jelentkezni.  

Megosztom