Az idei Év autója választáson igen jól szerepeltek a koreiai márkák. A címet a Kia hódította el, a harmadik helyen pedig a Hyundai végzett. Nézzük az ide vezető utat!    

A Hyundai csoport számokban: H betűs jelvénnyel tavaly 3 890 981 autót gyártottak, a Kiánál 2 777 056 darabos volt az éves teljesítmény. Ezekhez hozzá jön még a Genesis luxusmárka 220 ezres darabszáma. A folyamatosan növekvő eladások jól mutatják, hogy jelenetős autógyártóvá vált a koreai vállalatcsoport.           

Ennél érdekesebb és sokat mondóbb, ahogy a vásárlók vélekednek róluk: ők az új japánok. Azaz megbízható, jó technikájú autókat készítenek, kiváló ár/érték aránnyal és tetszetős külsővel.     

A Hyundai indulása

A két cég története eltérő és csak 1998-ban fonódott össze. A nagyobb és a tőkeerősebb a Hyundai, amely Chung Ju-yungnak köszönhette a létrejöttét. A koreai vállalkozó 1947-ben indította az építési vállalkozását, amely idővel az ország második legnagyobb vállalatcsoportjává nőtte ki magát. Az első a Samsung.

Az 1997-es kelet-ázsiai pénzügyi válság alaposan összekuszálta a Hyundai életét. Ebből tanulva, 2003-ra öt, egymástól független cégcsoportot hoztak létre, amiben 60 fölötti vállalat működik.

A termékskála széles, számtalan területtel foglalkoznak. Az acélipari részlegben három, az építőiparral foglalkozóban öt vállalatot találni. Az autós érdekeltségű tevékenységek a Hyundai Motors Group alá tartoznak, itt találhatók a Hyundai, a Kia és a Genesis márkák. Az autóalkatrészekkel foglalkozó cégcsoport, egy tucat vállalatot fog össze.        

Az autós terület

A Hyundai nevének a jelentése modernség, korszerűség. Az autóiparral meglehetősen későn, húsz évvel az indulás után kezdtek foglalkozni. Az első gyártmányuk a Hyundai Cortina, a név ismerős lehet: a legendás Ford Cortinát gyártották Hyundai jelvénnyel (1968). Az első saját tervezésű modelljük az 1975-ben megjelent Pony volt, amelynek karosszériáját az Italdesign álmodta meg.

A Kia sztorija

A Kia jelentése, a kijönni Kelet-Ázsiából kifejezést takarja. A cég 1944. december 11-én, acélcsövek gyártásával és kerékpáralkatrészek készítésével indította a pályafutását. 1951-ben már saját tervezésű kerékpárokat gyártottak. A motorizáció útjára 1957-ben léptek, mikor legördült a gyártósorról a Honda licenc alapján készült robogó. 1962-ben a Mazdával dolgoztak együtt, az együttműködés gyümölcse egy kisebb haszonjármű volt.

Az önállóan működő vállalatot 1997-ben érte el az ázsiai válság, aminek következménye az lett, hogy a Kia csődközeli helyzetbe került. Ekkor dobott neki mentőövet a Hyundai. A Kiának a legfőbb külföldi piaca – a Hyundaihoz hasonlóan – az Egyesült Államok.             

Arculattervezés

Az azonos tulajdonosi körben lévő két gyár, kihasználja a társulást. A Peugeot-Citroën pároshoz hasonlóan működnek: az autók technikája a lemezek alatt megegyezik, így az azonos alkatrészek miatt rengeteget tudnak spórolni. Az erős kutatás-fejlesztési háttér mellett, a márkáknak könnyen beazonosítható, egyedi arculatot is adtak. Ezt tetézi, hogy a főbb piacokon, a helyi vásárlói igényeket kielégítő fejlesztési és gyártó bázisokat hoztak létre. Tanultak a múltból, ugyanis a 25-30 évvel ezelőtti Kiák és Hyundai-ok, az európai és az amerikai szemnek elég „szokatlanok” voltak.

Ezt megoldandó, a koreaiak szerződtették Peter Schreyert, aki az első Audi TT-t is tervezte. Schreyer úr kézbe vette az irányítást, ennek az eredménye az egységes arculat és az emelkedő eladások.

Jelen és jövő

A jövőt a növekedés jelenti, ezt nem csak az eladási adatokban akarják látni. Hanem a gyártmányok presztizsének emelkedésében is. A témához tartozik a luxusmárkájuk. A genesis görög eredetű angol szó, a jelentése teremtés. A Genesis nem csak a Hyundai limuzinnak és a kupénak volt a neve, hanem egy autómárkának is. A cégcsoport prémium márkájáé, amely nemsokára hivatalosan is megjelenik Európában.    

Megosztom